söndag 29 juni 2014

Vart tar fettet vägen? (When somebody loses weight, where does the fat go?)

Ja, vart tar egentligen fettet vägen när vi gått ner i fettvikt? Har googlat en del o många skriver samma sak, men även de som verkar kunna är lite oense om hur det går till. En del skriver att fett först blir glukos. Andra skriver att det inte alls behöver vara så... 
Jag är inte biokemist så jag vet inte, men detta har jag vaskat fram o detta får bli min sanning tills överbevisad. 
  • Vi blir Tjocka genom: Munnen 
  • Vi blir Smala genom: Näsan 


Har översatt via Google translate från Mayo Clinic  
"Din kropp omvandlar fett till användbar energi för dina muskler och andra vävnader genom en rad komplexa metaboliska processer. Detta gör att dina fettceller att krympa.   Dessa metaboliska aktiviteter genererar också värme, vilket bidrar till att upprätthålla kroppstemperaturen, och avfallsprodukter. Dessa avfallsprodukter - vatten och koldioxid - utsöndras i urin och svett eller utandnings från lungorna." 

Efter att jag läst på många olika sajter att biprodukten av fettförbränning blir vatten och koldioxid så ville jag veta hur mycket som blir vatten respektive koldioxid. 

Jag hittade bara en sida som beskrev detta: "Hjärnfysik - en blogg om hjärnan och löpning" 
"Eftersom vi känner till fettets kemiska formel är det bara att räkna: Atommassan för kol är 12, för väte 1 och för syre 16 (avrundat). Den sammanlagda atommassan för C55H98O6 blir därmed: (55 x 12) + (98 x 1) + (6 x 16) = 854. Syret binder till kol i form av koldioxid (CO2) och till väte i form av vatten (H2O). Alltså binder 4 av syreatomerna till kol, vilket ger (55 x 12) + (4x16) = 724 och 2 syreatomer binder till väte, vilket ger atommassan 98 + 32 = 130. Den massa vi tappar består således av 724/854 = 85 % kol och 130/854 =15 % väte. Tillsammans med de syreatomer vi andas in försvinner alltså 85 % av fettet som koldioxid och 15 % som vatten" 

Summering: 
  • När fett förbränns så blir avkastningen 85% koldioxid och 15% vatten. Så större delen (85%) av vårt fett, andas vi ut.

Uppdatering 2014-12 

Hjarnfysik skriver om en artikel i BMJ (British Medical Journal) "When somebody loses weight, where does the fat go?" som publicerades 2014-12-16. Där de beskriver samma förlopp som Hjärnfysik redan skrivit om.