söndag 29 juni 2014

E-Brev till Socialstyrelsen ang - Nationella riktlinjer för diabetesvård – Stöd för styrning och ledning – Preliminär version

Skickat: ‎söndag‎ den ‎29‎ ‎juni‎ ‎2014 ‎20‎:‎20
Till: nr-diabetes-2014@socialstyrelsen.se
Hej 
  
Har några synpunkter som jag undrar över i den nya: 
“Nationella riktlinjer för diabetesvård – Stöd för styrning och ledning – Preliminär version“ http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2014/2014-6-19 
Ni skriver i samanfattningen (Att förebygga typ 2-diabetes) 
Att förebygga diabeteskomplikationer  
Genom att angripa de riskfaktorer som har starkast samband med uppkomsten av förändringar i blodkärlen kan diabeteskomplikationer fördröjas eller förhindras 
 Här tänker jag, Fan va bra: Där finns hopp för framtiden, här kommer vi få råd om kost som inte är inflammationsberikad. 
Men sedan skriver ni vidare: Därför bör hälso- och sjukvården satsa på en effektiv blodtrycksbehandling och blodfettsbehandling med statiner 
Användandet av statiner ger väll en högre risk för Diabetes.  http://www.drperlmutter.com/statin-drugs-ever-used/ Varför tittar man inte på orsaken till uppkomsten av högt blodtryck o inflammation (en statin är inflammationssänkande, eller har jag fel?) o sätter in en åtgärd där. Diabetestaktiken ni använder kan liknas vid följande: En person vaknar på morgonen o får strax därefter huvudvärk med en svullnad, er rådgivning är -"Ta en huvudvärkstablett" Nästa morgon samma sak, er rekommendation är -"Ta en till huvudvärkstablett" Nästa morgon samma sak, er rekommendation är -"Ta en till huvudvärkstablett" 
Vad personen egentligen behöver är någon som gör att den inte trillar ur sängen o slår i huvudet på morgonen. 
Ni skriver vidare: 
"Hälso- och sjukvården bör även ge intensiv blodglukossänkande behandling vid typ 1-diabetes samt nyupptäckt typ 2-diabetes utan känd hjärt-kärlsjukdom för att uppnå bästa möjliga glukoskontroll" 
Jag har delvis en lösning till ovanstående.  

  • Creatin: 6 gram 
  • Kaffe: 2dl 
  • Smör: 50 gram  
  • Bulletproof Brain Octain: 15 gram


Jag har gjort mätningarna 1 timma före o 1 timma efter konsumtion: 
Pre Ketone 
Pre Glucose 
Post Ketone 
Post Glucose 
0.4 
6.1 
1.2 
4.4 
Om jag tar bort Creatinet o Brain Octainen så får jag följande värden
0.6 
5.8 
0.6 
4.8 
Vidare kan man fundera på Varför man får följande resultat som ni beskriver 
"Fetmakirurgi ger däremot stor viktminskning under lång tid och bra glukoskontroll" 
Om jag äter med samma protokoll som en opererad så kommer jag få samma värden, åtminstone i relation. 
vidare: 
"Kontroll av blodglukosnivån En person med typ 2-diabetes bör i första hand få metformin" 
En person med typ 2-diabetes bör väll i första hand få kostråd...???, jag återkopplar till huvudvärkshistorien... 
Vidare: 
"Tandlossningssjukdomar (parodontit) och djupa rotfickor är vanligare och ofta allvarligare hos personer med diabetes, vilket i sin tur kan påverka blodglukosnivån negativt" 
Vid låga blodsockernivåer eller HbA1C så får man väll inte problem med tänderna... Kostråd tack. 
Tacksam för svar o rättelser i det jag har uppfattat fel 
/Henrik Dahlin